Met welke trends moet elke recruiter volgend jaar serieus rekening houden? We zetten er nog eens 4 op een rij. Wat worden volgend jaar de belangrijkste agendapunten voor een recruiter? Een blik in de toekomst vanuit het beeld van een recruiter.
#1. Storytelling van werknemers is in opkomst
Werknemers inzetten als ambassadeurs voor het werkgeversmerk wordt alleen maar belangrijker in 2020. Werknemers zelf aan het woord laten over je bedrijf komt geloofwaardig en authentiek over. Daar zijn veel bedrijven nu achter, maar het blijkt in de praktijk vaak nog lastig realiseerbaar. Daarom: schep kaders, zorg dat er een overkoepelende boodschap is, maar durf ook de touwtjes uit handen te geven. Het helpt om inzichtelijk te maken wát werknemers kunnen doen en hoe dit bijdraagt aan een effectieve werving van talent.
#2. Referrals worden nóg belangrijker
Talent kent talent. Inzet van eigen werknemers voor de werving van nieuw talent is niet alleen kostentechnisch aantrekkelijk, ook is de wervingstijd korter, omdat er al voorkennis is. Uit het jaarlijkse Talent Trends onderzoek blijkt dat mensen door deze ‘voorkennis’ sneller aan boord zijn en bovendien langer blijven. Vandaar dat daar in 2017 nog meer focus op komt dan tot nu al het geval is.
#3. Sollicitatiegesprek gaat steeds vaker online
Sollicitatiegesprekken kunnen aardig wat tijd in beslag nemen. Niet verrassend dus dat recruiters op zoek gaan naar nieuwe methoden om sneller en effectiever de beste mensen binnen te halen. De manier waarop werkgevers in gesprek gaan met kandidaten verandert dan ook behoorlijk.
RECRUITERS DOEN VAKER AAN WAT WE NOEMEN: MESSENGER RECRUITMENT
Korte berichten vervangen steeds meer de traditionele sollicitatiebrief. Recruiters doen vaker aan wat wel genoemd wordt: messenger recruitment. Zo chatten ze eerst een tijdje met potentieel nieuw talent, of ze mailen, whatsappen of sturen eerst een aantal korte LinkedIn-berichten over en weer voordat ze echt met elkaar in gesprek gaan.
#4. Het marketingdenken rukt op
Passief talent, mensen die dus níet op zoek zijn naar een baan, wil het liefst concreet benaderd worden. Zij willen direct weten wat de kans inhoudt en waarom precies zíj benaderd worden. Ontbreekt de logische en persoonlijke link? Dan zijn veel professionals geneigd af te haken.
ALS RECRUITER MOET JE JEZELF VERKOPEN AAN DE KANDIDAAT
Massamailtjes of -campagnes helpen dan niet. Als recruiter moet je jezelf verkopen aan de kandidaat. Juist in dit deel van het proces is de persoonlijke kracht van de recruiter sterker dan die van search strings, ook in 2020. Zorg dus dat je je huiswerk doet en weet wie je voor je hebt, zodat je op de juiste knoppen kunt drukken. Wat dat betreft is recruitment net marketing.